Daňová evidence
Fyzické osoby, které nepřekročí roční obrat 15 milionů Kč a nejsou zapsány v obchodním rejstříku mohou využít toho, že nemusí vést účetnictví.
Stačí jim daňová evidence.
Podnikatel je povinen evidovat příjmy a výdaje, ovlivňující základ daně a daň. Pokud byl někdo zvyklý na jednoduché účetnictví a bude v něm dále pokračovat, podmínky daňové evidence splňuje a i když vede mnoho údajů navíc, je to i pro něj přehlednější a má větší kontrolu, za co kolik utratil, kolik ho stojí zaměstnanci, kolik mu vychází marže, jaký je stav pokladny apod.
Kromě vedení samotné daňové evidence je stanovena i povinnost inventarizace vždy k 31.12. a povinnost archivovat doklady. Žádný předpis nám neukládá přesně, jak má DE být vedena. Jen § 7b 586/92 dává informace o tom, co daňová evidence zjišťuje, jakým způsobem je oceněn majetek a závazky a dále je zde zmíněna povinnost inventarizace a archivace.
Důležité však je, že na základě Vámi vedené daňové evidence budete VY muset berňáku prokazovat, že jste uvedli v přiznání vše ve správné výši.
Hlavním účelem DE je zjištění základu daně.
Další vedení evidencí plyne z povahy podnikání.
Příklad daňové evidence: V excelu nebo jen tak si udělejte pět sloupečků, a je to. A dokonce jsou tu oproti povinnosti tři navíc. Teoreticky by stačil sloupec příjem a výdej. Ale pak byste se v tom asi ani vy samo nevyznali.
č.dokladu | datum | předmět | příjem | výdaj |
1 | 8.2. | materiál | 1562,- | |
2 | 10.2. | tržba | 2010,- |
Pokud jste plátci DPH, musí přibýt ještě dva sloupce, a to příjem i výdaj rozdělíte na dva slouečky - základ daně a DPH.